Naar de Provence en terug

De laatste dag van deze trip.. dag 7

De bedoeling was om zaterdag terug thuis te komen, echter vanwege de regen heb ik de dag rondrit in de Gorges du Verdon geschrapt.  ;(

Okay ik was veel later vertrokken dan verwacht, in plaats van de geplande 550km de eerste dag kwam ik niet verder dan 330km.

Het tekort had ik echter de dag daarop al weer ingehaald. 8-) 

Rond kwart voor 7 ging mijn interne wekker, 444km te gaan, zonder snelwegen, uurtje of 6 sturen volgens de tomtom.

Ik probeer nog een keer of internet deze ochtend wel wil.. maar helaas geen tot bijna geen verbinding.

Het zal wel.

Ik pak al mijn zooi in de tent weer terug in, rits het geheel open, en ga buiten een kop koffie zetten.

lekker start van de dag, een goede sterke bak koffie. Eten komt straks wel bij de bakker, die had ik gisteren tijdens mijn senioren after-diner wandelingetje al gespot.   })

5 voor 8 sta ik klaar voor vertrek  :]

Ik rol de camping af, draai het dorp in en zoals tot nu toe bijna elke dag koop een croissant en een stokbroodje. Op de stoep voor de bakker eet ik het croisasntje meteen op.

Het stokbrood bind ik zoals gewoonlijk achterop mijn rugzak.

Er op en gaan !!! Zorgen dat we de laatste dag er ook niet afstappen zonder eerst te stoppen zeg maar.

Vandaag nog meer dan gisteren is het rechtdoor, en nog eens rechtdoor.

Overal waar ik kijk is het graan, heuvels, graansilos en rechte wegen.

Het weer werkt vandaag eens goed mee, het is heerlijk met mijn vizier open de koele ochtendlucht lekker mijn helm in.

De meeste dorpjes waar ik door heen rijd zijn niet meer dan een bocht in de weg, 3 huizen, een schuur en als zoals overal in deze streek een monument voor de eerste of 2de wereldoorlog.

Een van de volgende dorpen is een stuk groter, en ik spot een mini chanselise, midden op een rotonde’.

Dus ik rijd 2 keer rond en klap de Fazert de stoep op.   O-)

Trek wat fotokes en heb het naar mijn zin. Het weer is lekker, ik vind het onderweg zijn echt heerlijk. Het leven op de motor bevalt me uitstekend.

Okay mijn 41 jaar oude lijf doet pijn, mijn nek en en rug zitten vast, mijn achterste begint er genoeg van te krijgen op dit zachte Japanse lage zadel. Overigens houden mijn knieën het goed vol. Daar had ik enkel de eerste 2 dagen echt last van, maar van de krappe zithoek op de fazer heb ik nu helemaal geen last meer. :t  

Het stikt hier van de klaprozen, dus ik stop weer eens om er wat fotos van te maken.

Ik vind het een van de mooiste wilde bloemen om te zien, zeker als het velden vol zijn.

In een van de volgende dorpjes stop ik voor een snelle hap stokbrood, het is er ook markt en ik wandel er even overheen om te kijken of ik nog een leuk shirt of jurkje voor mijn vriendin kan scoren. Maar het is het allemaal net niet wat er hangt.  '(

Wat volgen zijn nog meer rechte wegen, en ik begin me weer eens te vervelen. })

Ik stop weer een keertje om mijn benen te strekken, mijn rug wat beweging te geven mijn billen wat bloed..  Als ik afstap valt de sticker op mijn tank me op, ik zie hem eigenlijk continu, en steeds vind ik het maar een stom ding maar nu registreer  ik het denk ik pas echt.

Ik kruis dwars door Dinant, wat een drukte en het verbaasd me dat er menig automobilist stug links op de eenrichtingsbaan blijft rijden zodat ik er niet langs kan.  :(

Er is ruimte genoeg maar nee hoor. En nee het is echt niet dat ze me niet gezien of gehoord hebben. De raampjes zijn bijna allemaal open, ik zie ze in hun spiegel naar me kijken maar gewoon blijven rijden.

Dat is zo een tegenstelling tot in Frankrijk, daar gaan de meeste autobestuurders netjes uiterst rechts rijden, soms geven ze zelfs richting aan waarmee ze aangeven dat ze me gezien hebben en ik er langs mag.

Ook gewoon bij doorgetrokken middenstrepen, op provinciale wegen, in dorpen/steden.

Dat viel me echt positief op.

En tja ik heb al zoveel kilometers in Italië gereden dus ik ben de beroerdste niet om gewoon over de dubbele doorgetokkenstrepen heen in te halen.

Gewoon het voordeel van de motor gebruiken zeg maar.  :]

Soms betrap ik me er op dat ik als een ware gamer slingerend door de dorpen rijd, inhaal, voor aan ga staan bij stoplichten, van fietspaden aan de rechterkant gebruik maak, enz enz.

Ik pas mijn snelheid echt wel aan, waar 50 mag rijd ik dan iets van 60 tot 65, okay te hard maar ik ben niet zo iemand die met 100 door de dorpen vlamt. Maar waar deze rijstijl in zuid Europa heel normaal is moet ik me zelf altijd weer even terug fluiten als in NL rond rij.

Ik volg de maas een tijdje, erg leuke omgeving, eindelijk bochtjes in de wegen.

Mijn lijf begint echt tegen te sputteren dus ik stap weer eens af, ga ff lang uit liggen, zet een bakkie en eet mijn stokbrood op.

En ja mijn vriendinnetje is weer eens online O+  dus we sturen weer wat foto’s heen en weer.

Voor me zit een of andere rare eend/gans vogel met 4 kleintjes onder haar vleugels.

Er komen een stuk of wat andere vogels aangezwommen en de mama vogel vliegt gewoon ineens weg. Haar kroost onbeschermd achterlatend. Wat is dat nou toch weer.  :N

Dus ik kan niet anders dan te gaan helpen, ik roep wat tegen de intruders, gooi wat stokken naar ze en ze taaien hem af. Tegelijk komt de mama ook weer terug maar er kan niet eens een bedankje van af..

Ik stap weer eens op, planning is voor de laatste keer, ik had net nog getankt dus dat lukt wel. De Fazert loopt trouwens geen meter slechter op die E10 rommel, okay er zal we wat minder vermogen zijn maar ik merk er maar knap weinig van.

De route stuurt me ineens allerlei snelwegen op, ik heb geen idee waar ik ben maar ik rijd recht wat wegwerkzaamheden in, ik moet kiezen, linkse baan waar het door rijd of de rechtse baan met een dikke file waar de afslagen zitten, maar ik er met geen mogelijkheid langs af kan filteren.

Ik kies de verkeerde, ga links en mis mijn afslag. De tomtom maakt een herberekening en wil dat ik er de volgende weer af ga, maar ook die is niet bereikbaar vanaf de linkse baan.

Die daarna ook niet en pas de 4de kan ik er af.

Ik stop ff,  bekijk de route en tik een punt aan waarbij ik meer richting huis de route terug oppik. De tomtom wilde me een flink stuk terug hebben om zoveel mogelijk route te rijden denk ik.

In dit laatste stuk Belgie is het duidelijk vrijdagmiddag. Wat een drukte..  :r

Sukkel door de dorpen, probeer in te halen waar het lukt en ondertussen wordt het maar warmer en warmer.

Ik zweet mijn leren jas uit, heb alle ritsen die ik heb al open staan maar het helpt niet.

Bij Hasselt schiet ik weer even wat snelwegen op en bij Houthalen-Helchteren draai ik er van af, laatste stukje binnendoor terug naar Eindhoven. Ik stop voor een blik Cola en een ijsje.

Ik kruip er nu wel voor de laatste keer op vandaag, trek het ding nog ff open op dat rare loze stukje snelweg voor de NL grens. Gedraag me netjes in Valkenswaard  :z  en uit mijn hoofd iets rond 4en parkeer ik de Fazert voor mijn huisje.

Ik heb het echt naar mijn zin gehad, de route was soms wat lang rechtdoor maar ook dat was wel te overzien.

Daarmee eigenlijk wel goed dat ik de Fazer bij had, in FR mag je op dat soort wegen 90 en menig fransman rijd dan gewoon 100 tot 110. Dat lukt op de Fazer allemaal wat makkelijker dan op de Vespa.

Dit was mijn eerste trip op die Fazer en het is me goed bevallen, het oude ding heeft geen slag verkeerd geslagen. Heeft iets van 2800km onder haar wieltjes door gehad en heeft die allemaal braaf gereden. Ook wel eens leuk om zo door de bergen/heuvels te rijden met flink wat meer vermogen dan op de Vespa.

Ja ik heb de Vespa wel gemist, vooral de zithouding en de regenbeschreming achter dat voorscherm, maar ook de “sfeer” die de Vespa me geeft, dat gevoel als je met dar kleine ding weer eens aanhaakt bij een stel rijders door de bergen en ze met wat werken ook nog bij kunt houden.

Ik denk met een aangepast zadel dat de Fazer een ideale reis motor voor mij zou zijn.

Het stuurt goed, lekker licht en wendbaar, maar ook met dik 150km/u op de klok en deze bagage achterop nog steeds goed stabiel.

Oh en wat me echt opviel, 50 in zijn 6 en gewoon niet bokken of haperen als je het gas open trekt. Voor mij is dat wel een groot pluspunt, lekker lui toeren, gewoon een beetje richten en gas geven zeg maar.. :Y

Als mensen het leuk vinden kan ik de routes wel ergens online zetten.

Overigens heb ik wel geleerd dat ik makkelijk meer per dag rijd dan de gemiddelde “voor gemaakte route”. Ik heb geen zin om ergens rond 3 uur s middags al op een camping of hotel te zitten kijken. Dus voor mij iets om rekening mee te houden met het maken van dit soort routes. Alleen stop ik toch veel minder vaak en mindr lang dan dat je met een groepje zou doen.

Ik trek een vrouwen biertje (okay dit is geen bier) open, maar met net 2800km op de motor achter mijn rug geef ik daar dus ff geen hol om 8-)

Ik heb dorst en ik moet mijn hond nog uit de kennel gaan ophalen.

Als ik nu een echt biertje open trek kan de hond denk ik beter de auto terug rijden vanuit de kennel.

Pagina's: 1 2 3 4 5 6